Uitgeverij Paidos
Op deze pagina vindt u oudere en uitverkochte uitgaven. Deze zijn niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos, maar soms nog wel voorradig in winkels.
001 - Het ritme van slapen en waken Bijdragen aan de Rudolf Steiner-pedagogie nr.1 Deze uitgave is niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos.
Enkele restexemplaren zijn nog te verkrijgen via ABC-Antroposofie: www.abc-antroposofie.nl?boek=2261
Inhoud
1. Ernst-Michael Kranich Voorwoord
2. Stefan Leber De sfeer van de slaap als het gebied vanwaaruit de menselijke ontwikkeling en de moderne geschiedenis wordt geimpulseerd
3. Ernst-Michael Kranich De veranderingen van het slapen en waken in kindertijd en jeugd
4. Jorgen Smit De invloed van de derde hierarchie op het wezen van de mens
5. Heinz Zimmermann Opvoeding als kunst
6. Ernst Schuberth Het wiskunde onderwijs en zijn invloed op de gezondheidskrachten
Aantekeningen
Over de auteurs
002 - De betekenis van het ritme in de opvoeding Bijdragen aan de Rudolf Steiner Pedagogie nr.2 Deze uitgave is niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos.
Enkele restexemplaren zijn nog te verkrijgen via ABC-Antroposofie: www.abc-antroposofie.nl?boek=2462
Voorwoord van Ernst-Michael Kranich
Hartwig Schiller De opvoedkundig-therapeutische opgave van het ritme: De kindertijd tegen de achtergrond van deze tijd
Ernst-Michael Kranich Hoe staan de verschillende vakken in het onderwijs in verbinding met de wezensdelen van het kind en met het ritme van waken en slapen?
Rainer Patzlaff Het aspect van de nacht in het geschiedenisonderwijs. Menskundige aanwijzingen van Rudolf Steiner bij de opbouw van het vak en zijn methode
Malte Schuchhardt Idealisme in denken en spreken - Een levenselement voor de opgroeiende jonge mens
003 - Opvoeding tot moraliteit Bijdragen aan de Rudolf Steiner-pedagogie nr.3 Deze uitgave is niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos.
Ernst-Michael Kranich Voorwoord
Stefan Leber Wat zijn de voorwaarden voor vrijheid en moraal?
Escalerend geweld / De weg naar de verinnerlijking / Menskundige uitgangspunten /De morele ontwikkeling van het kind / De deugden als het eigenlijke morele gebied
Ernst-Michael Kranich De verbinding van de wordende mens met de morele krachten. Aspecten van een antropologie van de opvoeding tot moraliteit
Lichamelijke voorwaarden van de moraliteit / Deugden / De opvoeding tot moraliteit in de tweede zevenjaarsperiode / Versterking van de morele krachten in de slaap / Het geweten / Gevaren tijdens de puberteit
Hartwig Schiller De betekenis van de autoriteit voor de morele vorming
Moraal bij Cicero / Goede raad / Los van de moraal / Uitwerkingen op de pedagogie / Het kind als de leenheer van de autoriteit / Opvoeding tot moraliteit in het dagelijks leven: temperamenten en de hoofdbewerkingen bij het rekenen / Vrijheid en werkelijkheidszin / De verhouding van de hoofdbewerkingen tot de hoofddeugden / Een elementaire grootheid /Het juiste moment / Autoriteit, moraliteit,en vrijheid
Heinz Zimmermann Hoe brengen we de kinderen tot een verantwoorde omgang met de taal?
Ernst-Michael Kranich De weg naar een nieuw natuurbegrip en de ontwikkeling van het morele gevoel.
De verwijding van het bewustzijn als noodzaak om de groei van de plant door het jaar heen te kunnen begrijpen / Imaginatief waarnemen als voorwaarde voor een morele verhouding tot de natuur / De overwinning van ons ik-gericht-zijn door het inzicht in de plaats van de plant in de kosmos
Malte Schuchhardt Het wekken van de morele krachten rond de puberteit met behulp van de literatuur
Wat zegt de menskunde over deze levensperiode? / ’Egmont’ en ’Don Carlos’ in de 9e klas / Geschiedenis van een vriendschap: Goethe en Schiller / De morele kracht van de humor in de 9e klas / Oordeelsvorming aan de hand van de karakterisering van de hoofdfiguren uit het Nibenlungenlied / Het ‘scrupuleuse geweten’: Franz Kafka / Het probleem van het boze: ‘Faust’ / Morele werking en esthetische ervaring van het kunstwerk
004 - Van 12 tot 15 jaar Bijdragen aan de Rudolf Steiner-pedagogie nr.4 Deze uitgave is niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos.
De lespraktijk in de middenbouw
1. Voorwoord van Ernst-Michael Kranich
2. Ernst-Michael Kranich Veranderingen bij de jonge mens tussen het tiende en vijftiende jaar – De geboorte van het astrale lichaam
3. Ernst-Michael Kranich De betekenis van het causale denken als fenomenologie – voor de ontwikkeling na het twaalfde jaar
4. Wenzel Michael Götte Het geschiedenisonderwijs tijdens de pubertijd bezien vanuit het aspect van de causaliteit
5. Heinz Zimmermann De macht van de taal – het dialectische element in het onderwijs
6. Alain Denjean Onderwijs in de vreemde talen als bijdrage aan het proces van sociale rijping tijdens de puberteit
7. Telse Kardel Welke stappen leiden in deze overgangsperiode tot zelfstandigheid?
8. Malte Schuchhardt De ontmoeting met de kunst als een moment van zingeving in de puberteit
005 - Spirituele opgaven van het onderwijs Bijdragen aan de Rudolf Steiner-pedagogie nr.5 Deze uitgave is niet meer leverbaar bij Uitgeverij Paidos.
Enkele restexemplaren zijn nog te verkrijgen via ABC-Antroposofie: www.abc-antroposofie.nl?boek=2481
Waar stevent de huidige cultuur op af? Tijdsfenomenen en ontwikkelingsopgaven. ALBERT SCHMELZER
Het einde van de menselijke ontwikkeling? Opgaven voor het onderwijs in een kritieke situatie ERNST-MICHAEL KRANICH
Doelen van het Vrije Schoolonderwijs: Een door de tijdgeest geïnspireerde manier van spreken en denken HEINZ ZIMMERMANN
Spiritualisering van de intelligentie - opgave van een antroposofische pedagogie ERNST-MICHAEL KRANICH
Onderwijs in de vreemde talen - Onderwijs vanuit de geest van de tijd ALAIN DENJEAN
Esthetisch gevoel en kunstzinnig onderwijs Wegen naar inzicht in het geestelijke KENNETH FRASER
Hoe de individuele krachten van de jonge mens door de ontmoeting met de kunst versterkt kunnen worden MALTESCHUCHHARDT
015b - De wordende mens Door J. Smit Deze uitgave is tijdelijk niet leverbaar.
Het boek wordt alleen nog bij grotere aantallen van min.15 ex. in ringband opnieuw uitgegeven.
111 - De wortels van de vrijeschool Deze uitgave is tijdelijk niet leverbaar.
Voorlopig niet leverbaar.
Christof Wiechert De Vrijeschool tussen impuls en vorm, tussen verleden en toekomst.
Momenten uit de historie Rudolf Steiner Twee toespraken tot de deelnemers aan het begin en aan het eind van de pedagogische cursus die van 21 augustus tot en met 6 september 1919 in Stuttgart wird gehouden. Rudolf Steiner Toespraak bij de opening van de Waldorfschool op 7 september 1919.
Emil Molt Wat Rudolf Steiner voor mij en mijn onderneming betekent. Een getuigenis. (1919)
Emil Molt De Waldorfschool. (excerpten uit zijn openingstoespraak op 7 september 1919, en uit zijn ‘Lebenserinnerungen’. (1936)
Herbert Hahn De geboorte van de Waldorfschool voortkomend uit de impuls van de driegeleding van het sociale organisme. (1956)
E.A.Karl Stockmeyer De ontplooiing van de idee van de Waldorfschool in de zomer van 1919. (1949)
Albert Schmelzer Rudolf Steiners initiatief voor een mondige maatschappij – De driegeledingsbeweging in 1919 – uitgangspunt van de Waldorfschool. (1989)
Georg Kniebe De deugdelijkheidsproef in de praktijk. De Vrije Waldorfschool vanaf de stichting tot het verbod in het Derde Rijk. (1989)
Beelden van Rudolf Steiner als pedagoog
Hans Rudolf Niederhäuser Rudolf Steiner als opvoeder De ontstaansgeschiedenis van de Vrijeschool pedagogie. (1969)
Caroline von Heydebrand Rudolf Steiner in de Waldorfschool. (1927)
Bettina Mellinger Rudolf Steiner als gast in de rekenles. (1927)
Karin Ruth-Hoffman Bericht van een oud-leerling van de eerste Waldorfschool. (1956)
Caroline von Heydebrand Het laatste bezoek. (1927)
Rudolf Treichler Bezoek van Rudolf Steiner tijdens de Engelse les. (1927)
Gedachten en beschouwingen
Walter Johannes Stein Wereldgeschiedenis op de Waldorfschool. (1927)
Christoph Lindenberg Momenten rond het ontstaan van de Waldorfschool. (1997)
Johannes Tautz De grondsteenlegging van de Waldorfschool. (1977)
Johannes Tautz Een tweevoudige stichting. (1994)
Willem Frederik Veltman Wat is de Vrijeschool als cultuurimpuls? (1999)
Willem Frederik Veltman De Waldorfschoolbeweging als mysteriestroming
Chronologie
Chronologische beschrijving van de gebeurtenissen die leidden tot de stichting van de Waldorfschool. Samengesteld en van opmerkingen voorzien door Magchiel C. Matthijsen
Aantekeningen en overzicht van de GA Bibliografie nummers